23.03.2019 - 30.03.2019
Studiereis China

In navolging op het China trendseminar ‘Digital & Retail Revolution in China’ van Stichting Fris organiseert ChinaTalk van 23 t/m 30 maart 2019 een bijzondere executive studiereis naar China.

China heeft de afgelopen veertig jaar een aantal fasen doorlopen. De periode 1980 tot 2000 worden ook wel de ‘Made-in-China’ jaren genoemd, waarin China vooral bekend stond als fabrikant van goedkope producten van vaak twijfelachtige kwaliteit. 2000 tot 2015 waren de ‘Copy-to-China’ jaren waarin China westerse internet-technologie kopieerde en haar eigen versies introduceerde. Sinds 2015 spreken we van het ‘Copy-from-China’ tijdperk waarin westerse media steeds nieuwsgieriger worden naar nieuwe Chinese innovaties em westerse bedrijven langzaam Chinese ideeën beginnen over te nemen.

China heeft een ‘frogleap’ genomen en de veel ons ingeburgerde technologieën overgeslagen. Dit decennium heeft China zich ontpopt als een land waar digitale innovaties elkaar razendsnel opvolgen, van de opkomst van de alles-in-één app WeChat tot de ‘sharing economy’ waar van alles gehuurd kan worden na het scannen van een QR-code. Onder leiding van Alibaba en concurrent JD.com is China van 0,4% aandeel op de wereldwijde e-commerce markt in sinds 2005 in 10 jaar uitgegroeid tot het land met het grootste aandeel (ruim 40%) op die markt. Maar e-commerce en traditionele retail beginnen inmiddels met elkaar te versmelten tot een opmerkelijk nieuw initiatief dat Alibaba ‘New Retail’ noemt.


We staan op een kruispunt in Retail. Online of Offline. Of Online én Offline, vertaald als een winkel en een website. Maar wat als je online en offline zou combineren in één concept? Jack Ma noemt het New Retail. Als je mee wilt maken hoe dat is, ga dan mee met deze reis naar het China, dat inmiddels de westerse wereld ver vooruit is op het gebied van shoppen in de breedste zin van het woord.

Kortom, China is ons volledig voorbijgestreefd op het gebied van online shoppen, mobiele apps, social media en internettechnologie. Wat kunnen wij daar van leren?

Voor wie is deze reis?

Retail – Als je echt wilt weten wat er gaat gebeuren in de wereld van de retail, moet je mee naar China. Alle retailers, inkopers, formule-ontwikkelaars, trade-marketeers, consultants en iedereen die het retail vak serieus neemt.

ICT en e-Commerce – Deze reis is ook interessant voor iedereen die actief is in mobile ICT, (cross-border) e-commerce, digitale innovatie e.d.

Begeleiding door China Expert Ed Sander

Ed Sander is mede-oprichter van ChinaTalk, een organisatie gespecialiseerd in kennisoverdracht over China. Hij verzorgt lezingen, gastcolleges en trainingen en spreekt over digitalisering, de verschillen tussen Nederland en China op dat gebied, new retail, mobile payment, e-commerce, social media, de kansen in China en wat we kunnen leren van grote bedrijven zoals Alibaba, Tencent en apps als WeChat.

Ed heeft een achtergrond in database- en online marketing. Hij is co-auteur van het prijswinnende boek Event Driven Marketing en de internationale opvolger Follow That Customer! en voormalig docent bij Beeckestijn Business School. In 2011 besloot hij twee jaar vrijwilligerwerk te gaan doen in China. Daar werkte hij als marketing consultant voor een aantal non-profit organisaties in Xi’an. Hij trad tevens op als online marketing manager voor het Xi’an International Business Forum en gaf een aantal colleges aan de Shaanxi Normal University. In 2015 was hij bestuurslid van Guanxi.nl, de zakelijke netwerkorganisatie voor China.

Ed publiceerde ruim 150 artikelen over China voor websites als Customer Talk, China2025.nl, CRTV en gedrukte media als China Nu en Asian News. Elk jaar bundelt hij deze artikelen in gratis te downloaden e-books waarvan er inmiddels 5 verschenen zijn.